Sauna – učinkovit način za čišćenje organizma

Sauna – učinkovit način za čišćenje organizma

Naziv ”sauna” dolazi od finskog izraza ˈsɑunɑ, što bi u slobodnom prijevodu bilo “prostorija od drveta”.  Prve saune, koje su zapravo bile natkrivene jame s ognjištem u sredini prostorije, nastale su prije više od 1000 godina u Finskoj i samim time sastavni su dio finske kulture.
Ljudi različitih kultura već stoljećima uživaju u blagodatima saune kao i u raznim vrstama istih. Indijanci iz Sjeverne Amerike imaju inipi, Rusi i još nekolicina slavenskih naroda imaju banju, Turci hamam, a Japanci mushiburo. U starom Rimu su također otkrivena javna kupališta s toplim i parnih kupeljima koje su primale čak 1600 kupača.

Učinci saune

Finci tvrde kako kupanje u sauni koristi zdravlju, što potvrđuje i finska poslovica koja kaže: „Sauna je siromašnome lijek“. Sve do 19. stoljeća sauna je služila za liječenje raznih bolesti, a žene su saunu koristile za brži oporavak nakon porođaja.

Danas je dokazano da boravak u sauni definitivno povoljno djeluje na zdravlje čovjeka, a ona je postala neizostavni dio u mnogim hotelima, sportsko-rekreacijskim centrima, bazenima čak i domovima mnogih obitelji.

Sauna je odličan način za čišćenje organizma od toksina, opuštanje i rješavanje stresa. Povišena temperatura tijela (hyperthermia), koja se postiže boravkom u sauni, ubija parazite, gljivice, viruse i bakterije. Izlaganjem velikoj toplini krvne žile se šire, krv brže i bolje cirkulira, mišići se opuštaju, a otrovne tvari brže se odstranjuju iz tijela uz pomoć žlijezda znojnica i bubrega. Nakon 10-15 minutnog boravka u sauni preporučuje se hlađenje svježim zrakom ili hladnom vodom, što uzrokuje ponovno stezanje krvnih žila i bolju opskrbu kisikom.
Osim što jača imunitet i smanjuje mogućnost prehlada i gripa, sauna je pogodna za opuštanje mišića, rješavanje bolova u mišićima i zglobovima, čišću kožu i bolji san.

Boravkom u sauni gubi se dosta vode iz tijela, tako da jednim boravkom u sauni možemo izgubiti i do dva kilograma. Jednim odlaskom u saunu može se izgubiti do litru i pol tekućine iz tijela, te je poslije potrebno unijeti u organizam dosta tekućine kako bi se nadomjestilo izgubljeno.

Finska sauna

Finska sauna je mala drvena prostorija zagrijana na temperaturu između 80° i 85°C s postotkom vlage od 10% što ju svrstava u suhu saunu.
Najveći učinak ima u borbi protiv stresa i kao takva najčešće se preporučuje, uz pogodno djelovanje na zdravlje, za relaksaciju tijela i duha. Zbog iznimno visoke temperature, preporučeno vrijeme korištenja saune je od 8 do 15 minuta nakon čega je obavezno tuširanje kako bi se tijelo rashladilo.  Nakon toga potreban je odmor od 20 do 30 minuta, a nakon toga proces se može ponoviti najviše 3 puta.
Finska sauna je jedna od najekstremnijih i njeno korištenje preporučuje se samo zdravim osobama.

Turska kupelj (sauna)

Osnovna karakteristika turske, parne, saune je velik postotak vlage, od 50 do 100 %, dok se temperature kreću od 40° do 60°C. Interijer turske saune često je obložen mozaikom od keramike koji je izrađen prema kabini. Zbog velikog postotka vlage, turska sauna je pogodna za hidrataciju kože, opuštanje mišića i pročišćavanje dišnih puteva. Vrijeme koje je idealno za provesti u turskoj sauna je do 20 minuta.

Rimska kupelj (sauna)

Rimska sauna, koja svojim izgledom podsjeća na drevne rimske kupelji, namijenjena je svima kojima odgovaraju niže temperature. Temperatura u rimskoj sauni kreće se između 40° i 42°C, dok je vlažnost visokih 100%.  Zbog niže temperature, boravak u rimskoj sauna traje i do 30 minuta, a između svakog boravka potreban je odmor od 20 do 30 minuta.

Infracrvena sauna

Infracrvena sauna koristi se blagim infracrvenim zrakama kako bi postigla temperature od 40° do 50°C te tako ravnomjerno i dubinski zagrijava tijelo. Infracrvena sauna je specifična po načinu zagrijavanja tijela pomoću infracrvenog zračenja. Zbog svoje niže temperature pogodna je i za osobe s kardiovaskularnim problemima.

Bio sauna

Bio sauna spade u pod kategorije finskih vrsti sauna. S obzirom na nešto niže temperature nego u finskoj sauna, moglo bi se reći da je bio sauna blaža verzija finske saune. Temperatura se kreće oko 60°C, a količina vlaga je nešto veća nego u finskoj sauni, oko 55%. Zbog nižih temperature, para se oplemenjuje mirisom eteričnih ulja. Bio sauna odličan je izbor za one koji teško podnose visoke temperature i suhi zrak, a vrijeme koje je najbolje provesti u njoj je od 15 do 20 minuta.